Creades portföljbolag Instabox avser gå samman med Budbee

Creades portföljbolag Instabox avser genomföra ett samgående med Budbee där båda bolagen efter genomförd transaktion kommer ägas av ett nytt gemensamt holdingbolag Instabee.

Creades kommer när transaktionen slutförts vara en av Instabees största ägare tillsammans med bland annat Kinnevik AB och grundarna Fredrik Hamilton och Alexis Priftis. Transaktionen medför ingen direkt förändring av Creades substansvärde då nuvarande ägande i Instabox växlas om till ägande med samma värde i Instabee.

”Vi är stolta över att ha fått vara en del av Instabox imponerande historiska utveckling. Vi är än mer entusiastiska över att nu får vara med i en framtid där två starka svenska entreprenörsbolag förenar sina krafter för att fortsätta utveckla marknaden för sista milen-leveranser. Vi ser med tillförsikt fram emot att vara med och stötta i den fortsatta tillväxtresan” säger John Hedberg, vd för Creades.

Transaktionen är föremål för sedvanlig konkurrensprövning i Sverige och förväntas kunna slutföras under 2022.