Creades förvärvar Röhnisch

Creades har träffat avtal om att förvärva 68,5 procent av Röhnisch, som designar, marknadsför och säljer tränings- och golfkläder för kvinnor

Röhnisch grundades 1945 av Hellmut Röhnisch och omsätter ca 200 Mkr. Bolaget säljer primärt via återförsäljare inom sporthandeln, men har även en egen butik i Stockholm och en egen webhandel. Röhnisch fokuserar uteslutande på kvinnor, och har idag knappt 60 procent av försäljningen i Norden. Bolaget omsatte under tolvmånadersperioden till och med april 2016, 198 Mkr, med ett justerat* rörelseresultat om 18 Mkr.

– Som det ledande sportklädesvarumärket inriktat mot kvinnor har Röhnisch en stark och särskiljande position på marknaden som det finns god potential i att utveckla ytterligare. Bolaget har en lång och intressant historik, inkluderande bl.a. att vara först med microfibrer i sportkläder och lansering av den första sport-bh:n, och det finns ett djup i varumärket som förtjänar att lyftas fram ytterligare. Röhnisch har en tydlig plan framåt, och vi ser fram emot att utveckla bolaget tillsammans med Fredrik Röhnisch som kommer att bli delägare och kvarstå som VD, säger Per Frankling, vd på Creades.

– Jag tror att Creades med sin erfarenhet och sina resurser kommer att bli en bra partner i vårt arbete med att förvekliga de planer vi har för Röhnisch. Creades långsiktighet, erfarenhet från liknande bolag och entreprenöriella inställning passar väldigt bra för bolaget i den fas vi nu befinner oss, och vi har en gemensam syn på hur Röhnisch ska arbeta framöver, säger Fredrik Röhnisch, vd i bolaget.

Creades kommer att äga 68,5 procent av aktierna och kapitalet i Röhnisch. Resten ägs av Claes och Fredrik Röhnisch. Skuldfritt värde (Enterprise value) i affären är 162,5 Mkr och Creades investering är 79 Mkr.

Per Frankling, VD, telefon 08 412 011 00

Stockholm den 11 juli 2016

Informationen lämnades för publicering den 11 juli 2016, kl 09.00.