Creades investerar i Kaching

Creades AB (publ) (“Creades”) investerar i Kaching AB (”Kaching”). Genom investeringen blir Creades bolagets näst största ägare efter grundaren Mathias Plank. Creades erhåller 30% av bolaget för 15 Mkr. Bolaget kommer även att tillföras ytterligare 15 Mkr från Creades via ovillkorat aktieägartillskott givet att vissa kriterier är uppfyllda senast den 31 augusti 2017. Förväntan är att dessa kommer uppfyllas innan sommaren. Sammantaget har då Creades investerat 30 Mkr i bolaget mot en ägarandel om 30%.

Kaching har i samarbete med Apple utvecklat en digital och mobil kassalösning (Mobile Point of Sale) baserat på iPad och iPhone. Kaching kommer till att börja med rulla ut sin lösning mot Apple Premium Resellers under våren 2017. Omnichannel-plattformen som Kaching tagit fram syftar till att förändra detaljhandeln med digitala och mobila kassor som kan länkas till onlinehandeln. Plattformen innehåller även funktioner som hantering av kundserviceärenden och integration av konsumentappar. Lösningen påminner om den som redan finns i Apple Store, och intresset från såväl svenska som internationella butikskedjor är stort. Plattformen ger företagen möjlighet att koppla ihop försäljningen online, mobilt och i den fysiska handeln samt få en bättre överblick över sin verksamhet i en enda app, vilket ger en god helhetssyn över verksamheten.

Kaching, som ursprungligen knoppades av från mobilutvecklingsbolaget Dynamo, leds av Mathias Plank som är VD. Teamet består av erfarna seniora utvecklare med erfarenhet från bl.a. Spotify och Klarna. Bland de största delägarna i Kaching finns utöver grundaren och entreprenören Mathias Plank sedan tidigare även Richard Båge, Rustan Panday och Daniel Soussan som etablerat bl.a. Mediaplanet och Insplanet samt varit delaktiga i uppbyggnaden av Storytel.

Creades VD John Hedberg säger i en kommentar: ”Creades har en lång erfarenhet av att investera i teknologiföretag, framför allt med bäring på finansiella transaktioner och i branscher under snabb förändring. Investeringarna i Avanza och Klarna har exempelvis medfört mycket god avkastning. Kaching har en intressant position på en marknad under stark omdaning och vi ser betydande utvecklingspotential i bolaget. Vi har under processen fått stort förtroende för bolagets grundare och störste ägare Mathias Plank och hela teamet hos Kaching. Creades har för avsikt att ta en aktiv del i bolagets utveckling.”

John Hedberg, VD, telefon 08 412 011 00

Stockholm den 24 februari 2017

Informationen lämnades för publicering den 24 februari kl 12.00.